درس پژوهی یکی از رویکردهای نوین برای توسعه حرفه ای معلمان و بهبود یادگیری در کلاس های درس است. این رویکرد گرچه سابقه دیرینه ای در آموزش و پرورش ژاپن دارد، اما سابقه چندانی در جهان ندارد. طی دو دهه گذشته با انتشار نتایج پژوهش هایی مرتبط که بارها تأثیر شگرف درس پژوهی را مورد آزمون و تأیید قرار داده است، موجبات شهرت و محبوبیت این رویکرد نیز در سراسر جهان فراهم گردیده است.
در ایران نیز امروزه توجه به این موضوع پر رنگ تر از قبل شده است. گرچه سابقه استفاده از روش هایی مشابه درس پژوهی مانند اقدام پژوهی و فعالیت گروه های آموزشی وجود داشته است. امروزه می توان گفت که بخش بزرگی از مسئولان و معلمان در نظام آموزشی به صدای درس پژوهی گوش فرا داده اند و جای امیدواری است که شرایط به گونه ای مهیا شود که این صدا به خوبی و فراگیرتر شنیده شود. ضرورت حیاتی برای ایجاد تحول در نظام آموزشی و ظرفیت درس پژوهی برای نیل به آن، موقعیت لازم را برای شنیدن پیام درس پژوهی بیش تر از گذشته فراهم ساخته است که نشانه های آن نیز می توان به طرح بارز رویکرد معلم پژوهنده و روش های آنان در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره نمود.
کتاب حاضر نیز در راستای نیازهای علاقه مندان رو به رشد درس پژوهی در کشور تهیه شده است. تجربیات حضور در جلسات متعدد با معلمان نشان می دهد که منابع موجود با همه امتیازات خود، قادر به پاسخگویی به همه نیازهای موجود نمی باشند.
مقدمه/ 9
فصل اول: درس پژوهی و توسعه حرفه ای معلمان/ 13
مدارس به عنوان سازمان هایی یاد گیرنده/ 16
رشد حرفه ای معلم یک اولویت همیشگی/ 18
رویکرد معلم پژوهنده/ 19
دانش های مورد نیاز شعل معلمی/ 22
نقش درس پژوهی در تولید دنش پداگوژی محتوا/ 25
فواید درس پژوهی برای معلمان/ 27
پیشینه درس پژوهی/ 28
آموزش و تدریس بر بستر فرهنگ ها/ 30
فصل دوم: آماده سازی و تدوین برنامه درس پژوهی/ 33
ایجاد آمادگی اجرای فعالیت درس پژوهی/ 36
پرشمارترین سوالات درباره درس پژوهی/ 37
حوزه های اکتشاف و توسعه در درس پژوهی/ 59
فصل سوم: تدوین طرح درس پژوهشی/ 75
تعیین اهداف و سوال های پژوهشی/ 78
تدوین طرح درس متناسب با سؤالات پژوهشی/ 84
فصل چهارم: اجرای طرح درس، مشاهده و گردآوری داده ها و شواهد/ 103
شواهد و مستندات مورد نظر گروه/ 106
روش مشاهده اجرای درس/ 107
فصل پنجم: ژرف اندیشی درباره داده ها و شواهد اصلاح درس و تدریس/ 119
استفاده از چارچوب های ثبت گزارش/ 128
فصل ششم: اشاعه گزارش درس پژوهی/ 140
اشاعه گزارش درس پژوهی/ 140
روش های اشاعه و انتشار دستاوردهای گروه/ 141
نحوه تدوین گزارش نهایی در درس پژوهی/ 143
اجزاء گزارش نهایی/ 144
بخش پایانی گزارش، ارائه فهرست منابع/ 150
فهرست منابع/ 152
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
علوم تربیتی
|